Je marketing v sachu iba utopiou?

Finančné zdroje, sponzorstvo a marketing, dotácie, účtovníctvo, dane, ...

Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod mishik Št Mar 25, 2010 4:13 pm

Ahojte priatelia sachu,

„Ja do tohto fora prispievam velmi malo, pretoze si myslim, ze sa tu nic nevyriesi a chodi sem len par ludi“.

Na uvod som si pomohol citatom z prispevku Petra Mega. S prvou castou bohuzial suhlasim, druhu cast o navstevnosti pozna najlepsie administrator. Mojim zlozvykom je casto robit veci odzadu a aj v tomto pripade som si ako prvy precital posledny prispevok a potom cital vyssie.

Tema diskusie bola o propagacii sachu.

Kolkokrat sme uz o tom poculi, kolkokrat sa o tom uz hovorilo. Medzi diskusnymi prispevkami mozno najst vela pravdy. Skusim teda spravit taky maly sumar nazorov a faktov, zaroven ponuknut moj pohlad ako...(doplnim, neskor)

1. Sach je pre siroku verejnost nezaujimava aktivita.
2. Ak sa hovori o sachu, nezainteresovana verejnost si ako sachistu predstavi cloveka „podivina“. (Asi aj pravom... )
3. V sachu sa toci minimum penazi. Je nezaujimavy pre sponzorov.
4. Ludia, co pre sach „pracuju“ su vacsinou ak nie na 100% sami sachisti, alebo nadsenci. Robia to pre potesenie, obcas za nejaku malu odplatu.
...takto by sme mohli pokracovat donekonecna....

Co je pre nas podstatne? Mame radi sach. Radi by sme ho spropagovali co najsirsiemu publiku = vacsi zaujem verejnosti = moznost sponzorstva...Inak povedane, mali by sme aspon sancu ziskat viac prachov do sachu a z nich zaplatit ludi, ktori by sa na plny uvazok venovali napriklad aj niecomu ako je chess.sk.
Nasa dobra vola a snaha je pekna, ale povedzme si uprimne, nase dobrovolne konanie pokial nie je platene je iba do tej miery, kym nas to bavi. Aj to je prinos, ale nie dostatocny.

GPX je super vec. Vela mladych deti sa dostane k sachom, aj ked po roku skoncia. Nebudu vsak na nikoho v buducnosti pozerat divne, ked spomenie nieco ako sachy. Samozrejme rodicia co chodia s detmi po turnajoch. Stale vsak hovorime maximalne o stovkach ludi. To je bohuzial zalostne malo, pokial hovorime o povedomi sachu.

Pomaly sa dostavame k mojmu oblubenemu marketingu, prieskumom, cislam atd... 8-)
Otazka alebo taky maly test na uvod. Pracujuci, polozte nasledujuce otazky vasim kolegom, studenti, polozte tie iste otazky vasim spoluziakom. Nezavisle od seba, aby sa nemohli radit alebo byt ovplyvnovany:

a) Kto je to Sergej Movsesjan?
b) Poznas nejakeho majstra sveta v sachu?


Moj tip na vysledok je nasledovny. Na prvu otazku bude poznat odpoved pramalo ludi. Tak max. 2% opytanych. Na druhu otazku padne najviac tipov cca 90% na nasledujuce mena: Karpov alebo Kasparov.

Co z toho vyplyva? Tazko moze byt sach na verejnosti znamy, pokial sachu nepriradime tvar a meno. Tazko mozeme hovorit o propagacii sachu a o skvelych vysledkoch nasej mladezi, ked verejnost nepozna ani nasho najsilnejsieho velmajstra. Jediny ako-tak znamy medzi sirsou verejnostou je GM Ftacnik, co vsak musime spojit s verejne znamym jeho bratom, ktory uz dlhe roky posobi v politike.

Aby som sa vratil k tym stovkam ludom, medzi ktorych patrite aj vy citatelia tohto fora a ludia, co zakopavame o sach castejsie, ako by si nase rodiny mozno priali, pokial chceme sach propagovat, rozhodne to musi zastresovat aspon jedna osoba na plny uvazok. Ci uz by sme hovorili o komunikacii s mediami, fotkami, sprava webu, propagacne materialy atd...

Len tak na okraj, nizsie uvadzam citanosti nasich dennikov a tyzdenikov. Teda kolko ludi si za den precita dany dennik, resp. kolko ludi si za tyzden precita dany tyzdennik:

Novy Cas: 1 101 000 ludi / 24,5% populacie
SME: 326 000 / 7,3%
Pravda: 343 000 / 7,6%
Plus 1 den 325 000 / 7,3%
Novy Cas Vikend: 713 000 / 15,9%
TV OKO: 534 000 / 11,9%
Plus 7 dni: 652 000 / 14,5%
Zivot: 558 000 / 12,4%

Opat inymi slovami, ak by „niekto“ napisal raz za tyzden kratky, mierne bulvarny clanok suvisiaci so sachom do Noveho Casu, oslovili by sme tym naraz viac ludi, ako vsetkymi turnajmi a sachovymi podujatiami, ktore sa na Slovensku zorganizuju pocas roka. Smutne, ale realita.

Teraz trosku o internete. Mesacna navstevnost top 7 stranok na Slovensku podla unikatnych uzivalov za mesiac januar 2010:

Azet.sk: 1 742 961
Zoznam.sk: 1 585 418
Atlas.sk: 1 309 864
Sme.sk: 1 373 440
Topky.sk: 928 841
Aktuality.sk: 831 254
Centrum.sk: 809 122

Celkovy pocet uzivatelov internetu 2 035 000.

Mohol by som pokracovat dalej a dalej, napriklad so sledovanostou televizie (tam je to uplne najzaujimavejsie) az po pocuvanost jednotlivych radii, ak bude zaujem, mozem aj to doplnit.

Naspat k veci. Preco 90% populacie pozna, podotykam pozna, neverim ze aj pocuva „hviezdy“ typu Cmorik a spol.? Nuz, Superstar sleduje viac ludi, ako by ste si mysleli a ako vacsina ludi aj prizna, ze pozera v telke. Ked k tomu pridate dohodu s Novym Casom a dennikom Plus 1 den s takzvanom „crosssellingu“, inak povedane, my napiseme kde sa dnes nase superstar boli opijat a vy nas na oplatku „nanapadne“ spomeniete v hlavnom prenose, ze „cital som v Novom Case“...., je potom jasne, ze vyplach funguje.
Prirovnavat sach k Superstar je urcite utopiou, chcel som iba poukazat na silu medii a jej potencial, ktory bohuzial, nie je SSZ nijako vyuzivany.

Pokial sa nepriblizime masam, nikdy nebudeme mat ani len sancu hovorit o sponzoringu ci vacsom mnozstve penazi do sachu.
Pokial chceme sach spropagovat medzi verejnostou, musime ho obrazne povedane predat. Citatelia novin, divaci telky, dokonca aj cestujuci v autobuse ktoreho zasahuju billboardy su prijimatelmi informacii. V prvom rade sa im musime dostat do zretela, v druhom rade musime prijemcu spravy zaujat, aby nas z toho mnozstva informacii nevyfiltroval.

Co teda spravit?

1. Rozdelit komunikaciu na dva prudy:
- siroka verejnost
- odborna verejnost

2. Najst a zaplatit cloveka na full time, ktory by zastresoval vsetky komunikacne aktivity – to vsak chce peniaze, a nie nemale.

Druhou varianotou je snazit sa vyjst aspon z toho, co aspon mame:
- doprogramovat podstranku na chess.sk, kde by jeden clovek zgrupoval vsetky clanky, novinky atd. zo vsetkych sachovych stranok SK webov
- najst medzi sachistami novinara, ktory by aspon obcas vedel „podstrcit“ clanok o sachu do tlacenej formy
- blogy – vela sachistov ma svoj blog napr. na sme.sk
- minimalne organizatori turnajov, ktore su zastresene SSZ, by mali povinne pozvat napr. TA3 na zahajenie alebo ukoncenie turnaja, vydat kratku tlacovu spravu
- Eventove podujatia pre verejnost typu Banska Stiavnica (samozrejme informovanie o podujati hlavne media)

Napadov, ako sa spojit s mediami je vela, urcite aj vy na nejake pridete. Je mi jasne, ze penazi je malo, preto to skusme aspon takto, ak to chceme skusat.
Blizi sa zapas o majtra sveta, som zvedavy, ktore media a v akom rozsahu o nich budu informovat...


PS. Hovori sa, ze aj negativna reklama je reklama. Za vsetko spomeniem priklad z leta, kedy sa mi podarila spravit jedna fotogragia, na ktoru bohuzial nie som velmi pysny, ale rozcerila vody zaujmu minimalne medzi sachistami. Ako bolo uz aj niekde vyssie spomenute, ludi zaujima bulvar, nech je toto jasnym dokazom :D
Obrázok používateľa
mishik
 
Príspevky: 742
Založený: Po Sep 08, 2008 10:43 am

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod LuboChess Št Mar 25, 2010 4:58 pm

Ešte doplním Mishika z prehľadu denníkov o denník Šport ten má stabilne 5 % (okolo 3-4 miesta), v časoch ako OH, MS i 7 % - paradoxne
po Novom Čase, druhý najčítanejší, pred SME a Pravdou.

S Mishikom môžem len súhlasiť najlepšou reklamou je negatívna reklama - škandály - o šachu sa najviac písali pri "Toilettegate" Kramnik - Topalov,
alebo až do telky sa dostalo, keď bol Tkačijev opitý na turnaji v Indii. V nemeckej bundeslige, keď jeden futbalista (Bierhoff) rozbil reklamné panely
na futbalovom štadione od zlosti, dostal síce pokutu od DFB, ale firma, ktorá mala reklamu mu na druhý deň poslla darčekový kôš od vďaky, že jej meno vďaka fotke s rozbitým panelom bol vo všetkých novinách (zadarmo reklama pre firmu)
Slovami Florentina Pereza, prezidenta Realu Madrid - i negatívna reklama, je reklama hlavne, že sme na titulnej stránke.
Tým nechcem vyzývať k negatívnej reklame /korupčným a dopingovým škandálom).
Na pozitívnu reklamu však hlavne potrebujeme, tak ako som napísal v inom DF "Hrdinu a príbeh"
Ako sa v Slovinsku stala lyžiarka Majdičová národnou hrdinkou zo dňa na deň, keď po páde a zranení na tréningu dobehla po medailu s rizikom, že prasknuté rebrá jej prebodnú pľúca. U nás podobne na ZOH v Turíne, takmer neznámy Židek ako súkal jedno snoubordové kolo za druhým až bolo z toho striebro a ľudia ho spoznali. Zas si len zavdychám, keby bol šach na OH - rozhodujúce blicky play off - Movsikovi sa mimoriadne darí 1 .kolo, štvrťfinále, semifinále, ....zrazú bojuje o medailu ľudia šalejú po príchode ho všetci pozývajú do relácii, 100x premitajú v TV správach šot ako jeho súper zhadzuje figúrky od zlosti
presne taký istý boom ako s Kuzminovou.
Mali by sme Topalova ako Bulhari teraz v Sofii - národný hrdina. (o Carlsenovi ani nehovorím) Preto som písal, že naposledy i to bol Čech ešte za predmníchovskej ČSR to dosiahol Salomon Flohr, doťahoval sa zápas o majstra sveta s Alechinom, interesuje sa prezident Edvard Beneš, veľkopodnikateľ Baťa zabezpečuje cenový fond, plné noviny, ľudia sledujú každú správu z jeho turnajov a vystúpení či v Prahe, Moskve ....

Inak súhlas bez "mediálneho" profíka na plný uväzok slušne honorovaného, to bude vždy len dobrovoľnícke trochárčenie, komu ako zvýši čas
Obrázok používateľa
LuboChess
 
Príspevky: 3608
Založený: Pi Feb 01, 2008 9:11 pm
Bydlisko: Bratislava/Poprad

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Július Gajarský Ut Apr 06, 2010 7:45 pm

Mishik - správne to vystihol - pri troche realistického pohľadu jasne vychádza, že druhá varianta je správna - a treba na nej systematicky pracovať...
Ľubo - záverečné konštatovanie je podľa mňa z Tvoje j strany opäť dosť ustrelené -

bez "mediálneho" profíka na plný uväzok slušne honorovaného,


- to môže niekto vážne o tom uvažovať - neviem, ktorý šachový zväz na svete či federácia si môže dovoliť reálne takého niekoho živiť - ani neviem ktorý ďalší šport (a na Slovensku z tých 157 pred šachom) má dobre zaplateného mediálneho profíka na plný úväzok, slušne honorovaného... O čom bude písať - čo propagovať z pri ostatnom "amatérskom" ??? A čo z toho - okrem "mora článkov" bude šach priamo mať - čakanie, že automaticky si niekto povie, keď je už o tom šachu a šachistoch toľko počuť, tak tam vrazím peniaze???

To už je určite užitočnejšie a reálnejšie mať "finančného profíka" - slušne honorovaného - ktorý by zvládol získavanie zdrojov, financovanie SŠZ, sponzoring, reklamu, tvorbu a riadenie projektov a mal na starosti "ekonomiku" SŠZ ....
A s kľudom - pri získaní napr. 100 000 euro pre zväz si môže z ďalších zdrojov 50 % "účtovať pre seba"...

Ale pritom samozrejme na propagáciu šachu nerezignovať ale robiť v tom, čo sa dá a má...

P.S:
Pri pohľade na položku Príjmy (129 120 euro) v rozpočte SŠZ na rok 2010 sa to priamo pýta - veď okrem čakania na dotácie z MŠ SR (57 820) a peňazí od samotných členov - klubov, šachistov (členské - 31 000, družstvá -vklady do súťaží, licencie 15 820, ...) sú ostatné zdroje "nulové" (iné projekty - 0, reklama - 0, 2% - 0, sponzoring 0....)

Mal by šancu pri takomto prístupe k získavaniu zdrojov nejaký šachový klub na prežitie...?
Július Gajarský
 
Príspevky: 1487
Založený: Po Jún 22, 2009 9:47 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Ondrej Danada Ut Apr 06, 2010 8:05 pm

Môžem sa spýtať, odkiaľ ste zobrali ten rozpočet? Už dlhšie ho hľadám na Internete a zatiaľ bez úspechu.
Obrázok používateľa
Ondrej Danada
 
Príspevky: 1486
Založený: Po Nov 17, 2008 7:17 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Jozef Ut Apr 06, 2010 8:32 pm

Mischik - no na tú otázku o Movsesianovi neviem či by dokázalo odpovedať 2 % populácie na Slovensku. Odkiaľ by 100 000 občanov Slovenska nabralo nejakú info o ňom. Lubo a pritom by stačilo napísať trebárs do Nového Času o ňom pár viet. Nie štýlom, v roku 2008 získal s talianskou hrou zaujímavé predstižné výhry, ale možno spôsobom , že tento Gruzínec hrajúci ligy v Rusku,Nemecku,Poľsku,Rakúsku a čo ja viem kde ešte, ktorý má slovenský pas a žije v Česku dosiahol svoje najväčšie úspechy v roku 2008, teda v období keď sa rozvádzal.... atd atd.Myslíš,že laika by nezaujímalo prečo má slovenský pas a prečo nehrá aj na Slovensku ? To by mohlo mať čitateľský ohlas a vzbudiť záujem a je mi to jedno či by to bolo v
Novom Čase, dôležité je písať to čo sa pýta ..... Pokiaľ sa budú písať o šachu síce odborné , ale suchopárne články pre laika, tak šach nevzbudí pozornosť...Možno sa to bude zdať niekomu nie férové, možno na nízkej inteligenčnej úrovni a podobne, ale doba si žiada taký prístup a žiada si aj peniaze, ktoré my šachisti nemáme, tak prečo nie...Možno sa budeme musieť vzdať nič neznamenajúcej šachovej dôstojnosti, ak chceme dostať šach viac do pozornosti. ;)
Jozef
 
Príspevky: 2136
Založený: Po Jan 28, 2008 1:06 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod norbertsnv Ut Apr 06, 2010 8:44 pm

Pán Hlaváčik,
toto ste trochu prestrelil. Z takého článku by sa možno o šachu pár ľudí dozvedelo, ale GM Movsesiana by takto bulvárne napísaný článok zrejme nepotešil. A naštvať nášho najlepšieho šachistu by slovenskému šachu nepomohlo.
norbertsnv
 
Príspevky: 520
Založený: Po Jan 28, 2008 10:52 am
Bydlisko: Norbert Recký, Spišská Nová Ves

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Jozef Ut Apr 06, 2010 9:00 pm

Možno je to trochu "trafené"... ale vlastne by bulvár napísal to čo som čítal o ňom v článku na uznávanej šachovej stránke (to o súvislostiach jeho výkonov a rozvodu).... To že je Gruzínec je pravda? Je. Že hrá ligy tam aj tam .. je to pravda ? Je, veď sa šachom živí. Že býva dlhodobo v Česku ... je to pravda? Je . Že má slovenský pas ... aj to je pravda. Tak aké urážanie. Ak budeme šach propagovať príliš dôstojne a inteligentne, tak Lubo má pravdu ... nevzbudí to žiadnu pozornosť a zbytočné zabíjanie času písaním... :o
Jozef
 
Príspevky: 2136
Založený: Po Jan 28, 2008 1:06 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Július Gajarský Ut Apr 06, 2010 9:10 pm

Ondrej - k (návrhu) rozpočtu - už sa to rozoberalo v diskusii o tuším o TSM - bol uverejnený v 2.čísle /2010 časopisu Moderný šach, str. 64 až 68 aj s komentárom prezidenta SŠZ Martina Hubu (návrh bol schválený Radou SŠZ).

;) ;) Týmto už tretí krát tu na fóre robím osvetu a plním úlohu informátora o základnom zákone SŠZ na tento rok a robím propagáciu časopisu Moderný šach ;) ;) - a stálo nás to len 21 euro na predplatné časopisu...
Július Gajarský
 
Príspevky: 1487
Založený: Po Jún 22, 2009 9:47 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod jogo Ut Apr 06, 2010 9:30 pm

Sorry Julo, ale aj p. prezident to neustale tak prezentuje - Moderny sach je sukromny casopis a nema nic so zvazom spolocneho. Ja osobne si ziadny casopis neobjednam ani keby to malo polozit ten casopis. Nevidim v tom pre mna ziadnu vyhodu mat ho doma.
Ale ze rozpocet SSZ nemozem nikde na oficialnych strankach Slovenskeho sachoveho zvazu urcite nie je normalne uz aj na zaklade aku robil p. Huba kampan ked kandidoval na prezidenta - dostatocna informovanost. Takto si ju teda neviem predstavit ked rozpocet nikde nemozem najst okrem nejakeho komercneho casopisu a nie na oficialnych strankach.
jogo [Bury Rastislav]
http://chess-calendar.eu
Obrázok používateľa
jogo
 
Príspevky: 1127
Založený: Po Jan 28, 2008 5:39 pm
Bydlisko: Búry Rastislav, Bratislava

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Július Gajarský Ut Apr 06, 2010 10:30 pm

Jogo - ja netvrdím, že je to správne a normálne, aby rozpočet nebol na oficiálnych stránkach zväzu, ale v súkromnom časopise, ale je to fakt (prečo to vysvetľoval už LuboChess v inom fóre...) a záležitosť vedenia SŠZ a kontrolných orgánov - ja s tým bojovať nemienim - mám dosť starostí, aby som získal nejaké prostriedky na činnosť a organizované akcie akcie nášho klubu ŠK Komplet Modranka a TSM TIRNAVIA šachových nádejí - ako ostatné kluby či TSM sme vo vzťahu k SŠZ tento rok len prispievateľmi (členské, vklady do súťaží, licencie, poplatky za preukazy...) ;)

Skôr ma trápi nedostatočná strana príjmov (z hľadiska výšky aj šírky - rozmanitosti) a z toho vyplývajúci nedostatok zdrojov v rozpočte na širšiu koncepčnú podporu (rozvoja) šachu mládeže - (vo Výdajoch na 2010 v kapitole Mládež je 7300 euro - z toho Tréneri na akciách v zahraničí 2000, Tréningové tábory a sústredenia mládeže 2000, Odmena medailistom z MEU, ME a MS 1500 a Grand Prix mládeže 1800... - myslím, že sa k tomu dá pripočítať Dorastenecká liga 1800 a potom dotácie pre organizátorov podujatí MSR mládeže v rôznych kategóriách, i účasti mládeže na MS, ME a MEU....) - ale to, čo sa píše v nadpise článku v časopise "Konečne môžeme podporiť rozvoj" - som tam zatiaľ v tomto roku vo vzťahu k mládeži veľmi nenašiel (alebo som to z rozpočtu správne nepochopil...)

Nechcem, aby to však vyznelo ako kritika - nové vedenie nemalo ľahkú úlohu - a ako píše v článku prezident už sa zamýšľajú nad rozpočtami 2011 a 2012... Je to zaujímavé čítanie - a želám, aby sa vedeniu SŠZ darilo v takej dôležitej oblasti, od ktorej sa odvíja vlastne všetka činnosť čo najviac...
Július Gajarský
 
Príspevky: 1487
Založený: Po Jún 22, 2009 9:47 pm

Ďalšia

Naspäť na Financovanie

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.