Je marketing v sachu iba utopiou?

Finančné zdroje, sponzorstvo a marketing, dotácie, účtovníctvo, dane, ...

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Ondrej Danada Po Aug 05, 2013 4:38 pm

Priznám sa, že som dlho nerozumel tomu sloganu. Keď som začínal v klube tréningovú činnosť, považoval som za svoju náplň dosiahnuť to, aby sa moji zverenci zlepšili v šachu. Toto je predpokladám pracovnou náplňou profesionálneho trénera. Tým ale nie som. Keď som v rámci klubu veľa organizoval a potreboval občas s niečim pomôcť, zapájal som do rôznych činností aj mládež. Keď som sa začal venovať aj náboru, kde je marketing tiež nevyhnutný, začal som opisovať, čo sme dosiahli a čo vlastne robíme a zistil som, že to nie len o tom, že niekto s mojou pomocou dosiahol zvýšenie výkonnosti o niekoľko stoviek ELO bodov, ale že mladý angažovaný člen vďaka svojej aktivite v klube získal rôzne užitočné znalosti, skúsenosti a pozitívne vlastnosti. Či už ide o oblasť manažmentu (OP v lige), pedagógie (pri trénovaní), práva (vedieť správne aplikovať články pravidiel pri rozhodovaní), žurnalistiky (pri písaní článkov z turnajov), administratívy (napr. vyúčtovanie), atď. Toto ponúka jeden šachový klub, sú tam nekonečné možnosti sebarealizácie. Preto sa považujem za viac ako trénera. A na úrovni zväzu to je podobné. Tiež to nie je len o športe, kde je víťaz a porazený, športov je veľa. Ale šach sa ako jediný šport podieľa na formovaní učitých vlastností a prináša rodičovi pre jeho dieťa okrem športového zážitku aj ďalšie benefity. Sú samozrejme aj iné športy, ktoré majú iné prednosti.

A toto je treba vedieť predať. Prečo by rodič mal dieťa podporiť v tom, aby vyskúšalo šach, a prečo by mal chcieť riaditeľ vo svojej škole šachistov. Súčasťou marketingu je aj to, aby to samotného žiaka bavilo a nevzdal to po prvých niekoľkých mesiacoch a prišiel si zahrať napr. na GPX a potom neskôr vyskúšal aj prísť do klubu. O nábor z náborových turnajov do klubov sa už vedia postarať tréneri, ktorí sú tiež na tom osobne zainteresovaní, ale úlohou SŠZ by malo byť zlepšenie verejnej mienky o šachu, t.j. presvedčiť učiteľov, riaditeľov, rodičov a verejnosť.

Prvým krokom je vedieť si zodpovedať otázku, prečo je vlastne šach viac ako šport a vedieť to podložiť vážnymi argumentami. Keď už je v tom jasno, stačí už iba argumentovať, primeraným spôsobom prostredníctvom vhodných komunikačných kanálov. A toto sa u nás už postupne deje.
Obrázok používateľa
Ondrej Danada
 
Príspevky: 1486
Založený: Po Nov 17, 2008 7:17 pm
Bydlisko: Bratislava

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod dubravan Po Aug 05, 2013 10:21 pm

Ondrej, veľmi dobrý príspevok !

Z mnohých predchádzajúcich starších príspevkov mám ale dojem že poniektorí čitatelia a prispievatelia si myslia že marketing je vlastne reklama, jej formy a jej riadenie. Reklama je iba malou časťou marketingu v rámci jej komunikačných ciest.
Aby sme si teda mylne nemysleli že marketing je iba reklama a jej formy s riadením, dovoľujem si uviesť aspoň približné časti súčasného marketingu:

1. MARKETINGOVÉ RIADENIE (výrobná koncepcia, predajná koncepcia, sociálne etická, výrobková, stanovenie cielov, analýzy SWOT, výzkum, volba trhov, sposob volby strategie, marketingový plán)

2. KLIENT
(klient kontra výrobca, klient kontra dodávateľ, analýza chovania klienta, faktory ovplyvňujúce chovanie klienta, segmenty trhu a ich voľba, prieskum trhu, premenné segmentov trhu, segmenty súkromnej klientely a podnikatelskej klientely, segmenty klientely potenciálnej a existujúcej, stratégie cieľového trhu: hromadný, segmentový a klientský)

3. MARKETINGOVÝ MIX
(premenné mixu: vzťahy produkt, cena, komunikácia, distribúcia , význam premenných, produkty a služby, odlišnosti v stratégii produktov a služieb, geografická expanzia, premenné medzinárodného mixu..)

4. STRATÉGIA PRODUKTOV A SLUŽIEB
(koncepcia, inovácia a vývoj nových produktov a služieb: premenné inovácie, etapy vývoja , životný cyklus služieb aj produktov, riadenie produktov a služieb vrátane budovania značiek.. vrát. ochranných známok a tvorba loga a pod.,)

5. TVORBA CIEN
(dôležitosť a postavenie ceny, pojmy, cenová politika a stratégia a ich riadenie, metódy stanovenia cien, faktory ovplyvňujúce ceny, výber metód pre tvorbu cien, formy cien, cenová stratégia - druhy, výhody, nevýhody, použitie...)

6. KOMUNIKAČNÉ STRATÉGIE
(komunikácia vonkajšia a vnútorná, v organizácii, význam komunikácií rôznych druhov, ciele vonkajšej , ciele vnútornej, postavenie na trhu, úrovne vonkajšej komunikácie, zásady druhov komunikácií)

7. KOMUNIKAČNÉ CESTY
(REKLAMA - ciel reklamy, príprava kampane, tvorba zverejnenia ; PUBLIC RELATIONS - zameranie a ciele, techniky ; PODPORA PREDAJA - východiská a ciele ; PRIAMY MARKETING - definícia, prostriedky a plánovanie ; PREDAJ - funkcie, význam a chovanie pracovníkov predaja, procesy predaja a ich segmenty)

8. DISTRIBUČNÁ POLITIKA, ZÁSADY, SYSTÉMY A STRATÉGIE
(distribúcia, strategické plánovanie distribučných ciest, cieľový segment, vnútorné premenné, vonkajšie premenné, distribučné systémy, priama distribúcia, nepriama distribúcia, ďalšie typy distribúcie, vzťahy medzi distribúciou a cenovou politikou)

9. DISTRIBUČNÉ CESTY
(východiská tvorby ciest, história a trendy, merchandising, typy pobočiek.. atď, technológie distribúcií, ďalšie distribučné cesty)

10. KVALITA SLUŽIEB A PRODUKTOV
(koncepcia kvality, atribúty kvality, objektívna a subjektívna kvalita, cyklus kvality, hodnota kvality, kvalita v službách: súbežnosť výroby a spotreby, neskladovateľnosť.. cena... ; význam kvality, výhoda premenných kvality, ich použitie, posudzovanie, náklady na kvalitu, návrhy, sťažnosti, kritéria a ich stanovovanie, techniky, metódy na dosahovanie požadovaných úrovní kvality (pozor robiť v trhovej ekonomike veľmi kvalitné produkty a služby nebýva cieľom... !!! ) ... )

Určite som na niečo zabudol alebo nesprávne zaradil, ale to teraz neriešte. Ide mi len o to lepšie vyjasniť čo všetko marketing je.

Dám nepovinnú kontrolnú otázku: do ktorej skupiny alebo skupín z vyššie menovaných by Ste v rámci marketingu SŠZ zaradili existenciu tohoto diskusného fóra ? :roll:
(prosím okrem mishika, nech to nie je hneď prezradené) :D
Obrázok používateľa
dubravan
 
Príspevky: 145
Založený: Ut Okt 18, 2011 9:00 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Martin Huba Ut Aug 06, 2013 8:11 am

Ondro, páči sa mi na Tebe, že samostatne rozmýšľaš, takých ľudí potrebujeme. Skutočne je dôležité pochopiť prečo je šach viac ako šport a argumenty zverejňovať. Osobne som preto na začiatok dával linky na vedecké štúdie podporujúce užitočnosť šachu. Linky sú niekde v sekcii CIS (Tomáš Chabada, aj keď zatiaľ CIS nenávidíš a deťom zakazuješ aby sa tam prihlásili, skús sa prosím trochu odosobniť 8-) )

Veľmi dobrá diskusia, rád ju sledujem.
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3851
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Tomas Chabada Ut Aug 06, 2013 10:25 pm

v živote som nenávidel štyroch ľudí
dvaja sú už mrtvy
zvyšok ľudstva milujem
nepatríš medzitých štyroch

veci nedokážem nenávidieť
sú také aké sú
CIS je ako mŕtvy pacient
pre ktorého sa vymýšľajú spôsoby resustitácie
jeden fantastický vymyslel Rudo Diviak
takže tuším prihlásim deti do CIS
Obrázok používateľa
Tomas Chabada
 
Príspevky: 270
Založený: Ne Jún 21, 2009 6:16 am
Bydlisko: Malacky

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod yuri St Aug 07, 2013 8:21 am

Ondro: problem je vtom, ze vsetko toto co si popisal si ti ludia vyskusaju aj pri inych volnocasovych aktivitach ktore sachu konkuruju.

Martin: linky na tie studie nevidim, takze sa k nim neviem vyjadrit. je tam zverejnene kto si tu studiu objednaval a kto ten vyskum financoval ?
yuri
 
Príspevky: 888
Založený: Po Jan 28, 2008 11:10 am

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Wlk St Aug 07, 2013 8:43 am

Stanislav Vlček
Wlk
 
Príspevky: 213
Založený: Po Feb 11, 2008 3:17 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod Martin Huba Št Aug 08, 2013 6:10 am

Mŕtvy pacient sa nedá oživiť, zlé prirovnanie.

CIS by som prirovnal k príležitosti pre rozvoj slovenského šachu. Kto sleduje správy, vie, že všetky športy majú problém so získavaním detí do svojich radov, čím je ohrozená ich budúcnosť. To, že sme situáciu správne odhadli a pustili sa do odvážneho projektu ako je CIS, je počas krízy proaktívne a rozhodne dobré.

Otázkou je ako sa s príležitosťou akú nám dáva CIS, popasujeme. Ľudia čo pre CIS pracujú si zaslúžia naše uznanie. Rudo Diviak do práce s deťmi vidí a som veľmi rád, že sa aktívne zapája do diskusií keď máme Výkonný výbor (ako predseda Rady by to nemusel robiť).

Príspevky o CIS patria aj sem, lebo CIS vyžaduje konkrétny a systematický marketing. Regionálne akadémie budú nástrojom aj pre túto činnosť. Zatiaľ sú štyri, uvidíme ako sa s výzvou vyrovnajú. Ak sa ostatné kraje nebudú uchádzať o akadémie, budeme podporovať od septembra len spomínané štyri.
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3851
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod rastík Ut Sep 03, 2013 10:23 am

dnes som bol na zväzovej stránke po dlhšej dobe, pribudlo dosť článkov, a tak som zascrolloval až na samý spodok stránky. tu ma upútala zmena - neviem ako dlho už aktuálna - pod nadpisom Ďakujeme našim partnerom a sponzorom

tasr - ok, tlačové správy
eset - ok, spojenie inteligencie ľudskej aj počítačovej
Rosneft - ??? (ak by náhodou niekto nevedel o akú spoločnosť ide, prikladám link z poďakovania) http://www.rosneft.com/about/

zaujímalo by ma, ako sa tento významný marketingový medzník v histórii slovenského šachu dosiahol, a ako konkrétne daná spoločnosť pomáha SŠZ, keď si zaslúži uverejnenie svojho mena na jeho titulnej stránke
najväčší slovenský šachový amatér -)
Obrázok používateľa
rastík
 
Príspevky: 308
Založený: Št Nov 05, 2009 7:52 pm

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod LuboChess Ut Sep 03, 2013 11:02 am

http://www.fide.com/component/content/a ... ramme.html

Rosneft je partner FIDE v projekte CIS a my sme partner FIDE s projektom CIS
Obrázok používateľa
LuboChess
 
Príspevky: 3614
Založený: Pi Feb 01, 2008 9:11 pm
Bydlisko: Bratislava/Poprad

Re: Je marketing v sachu iba utopiou?

Odoslaťod ♔♔♔ Št Sep 05, 2013 9:22 am

Sponzoruje spomínaná firma či aspoň komunikuje priamo so SŠZ ako jeho "partner"? Ak nie, tak je to mylná informácia a partnerom je FIDE (neuvedený). To by sa potom mohli uvádzať aj partneri partnerov partnerov...
♔♔♔
 
Príspevky: 520
Založený: Po Okt 18, 2010 4:54 am

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Financovanie

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron